Sivut

sunnuntai 24. kesäkuuta 2012

Vieraissa

Tällä viikolla jätin Miinan vuokraajille ja lähdin itse lomailemaan mökille...
Matkalla koukkasin Haminan kautta, kävin katsomassa Sipilän Tuijan ja Pihlin Mintun arabeja ja sovittiin Mintun kanssa että käydään tekemässä lenkki hepoilla. Mulle jostain kumman syystä ilmestyi puhelimeen Mintun tekemä lenkki, vaikkei mulla edes ole sitä sovellusta itselläni... :) no siitä tuli sitten puheeksi miten ihana reitti se on ja sovittiin että lähdetään ratsastamaan se.
Sain ratsukseni Jahvetin (GR Jafaar), johon Hanna ihastui western-kisoissa. Jahvetti on 5-vuotias ruuna ja aivan ihana luonteeltaan. Totesinkin ensimmäisten laukkojen jälkeen että on luotettavin arabi, jolla olen ratsastanut! =) Maisemat oli tosiaan upeat, semmoista metsätietä ja mökkimaisemaa suurimman osan matkasta, aivan ihanaa! Päästiin ottamaan aika monet laukkapätkätkin.
Mietin koko matkan , miten sopiva hevonen Jahvetti Hannalle olisi, ruuna kun on myynnissä... ;) Miten hieno hevonen siitä voikaan tulla, kun jo 5-vuotiaana on noin lunki ja ihana!

Minttu ratsasti Miinan velipuolella, Lennillä (Pelennor) , joka on aivan upea! Käytökseltään aivan hurmaava herrasmies, kiltein ja fiksuin ori mitä olen tavannut!
Jotenkin Mintun ratsastaessa Lennin käytös oli aika Miinamaista... :)

Käytiin vähän kahlailemassa järvessä, Jahvetti porskutti veteen kuin vanha tekijä... Sekin oli niin hienoa, harvoin sitä pääsee hepoilla kahlailemaan.


Ajattelin et mun on PAKKO päästä Miinan kanssa noihin maastoihin ja mietittiin, että vielä kesällä mennnään Miinan kanssa vähän kyläilemään.

Kokeilin vähän Lenniäkin, harvoin sitä arabiorin selkään pääsee! Ja kiinnosti kovasti kokeilla, kun on Miinan velipoika!
Käynti oli aivan mielettömän ihana... muita askellajeja en oikein kokeillut, kun jalustimet oli liian pitkät ja me oltiin laiskoja, eikä jaksettu alkaa molempia säätämään, kun Mintulla mun jalustimet oli kun jockeyllä... :D Haluan kyllä ehdottomasti kokeilla Lenniä joskus kunnolla, oli kyllä tosi kivan tuntuinen.


Oli kyllä tosi kiva reissu, ihana päästä kokeilemaan vieraita heppoja, jotka toimii kuitenkin samoilla avuilla kun Miina.
Meillä menikin reissussa lähemmäs 3 tuntia, ihmettelen ettei jalat tullut kipeiksi ollenkaan, vaikka vieras heppa ja etenkin satula.


Sitten torstaina kävin tunnilla Henttisen Katilla, jossa me oltiin alkuun Miinan kanssa koulutettavina. Halusin vähän istuntaani huomiota ja kun Katin hepat kun toimii samoilla avuilla kun Miina, siihen oli helpompi keskittyä. Sain ratsukseni ihanan suomenhevosruuna Hepun, johon ihastuin jo aiemmin, kun kävin Hepulla maastossa pari vuotta sitten. Heppu muutti silloin käsitystäni suomenhevosesta, se oli niin ihanan herkkä. Mulla kun on ikävä kokemus suokista, joka vei mua täyttä laukkaa 3 km, niin sen jälkeen olen vähän karttanut niitä.

Aika tunnin alussa Kati totesi, että Heppu on tyytyväinen muhun, koska alkoi rentoutumaan.. sillä on kuulemma toinenkin vaihtoehto; jos ei tykkää, lähtee posottamaan täysillä ympäri kenttää... :)
Sain vihdoin sisäistettyä, miten saan jäykän lantioni paremmin mukaan hevosen liikkeisiin, pientä säätöä jalkojen paikassa ja asennossa ja välillä lähden vähän kylki edellä.. muuten istunta ihan ok.
Enpä olisi uskonut, että voin ratsastaa suomenhevosta yhtä herkästi kun Miinaa!! Siis tokihan mun olisi pitänyt tietää, mutta kuitenkin. Heppu toimii niin hienosti, pystyin ratsastamaan siirtymisiä pelkällä hengityksen säätelyllä...

Tiedän että mulla on paha tapa heittäytä laukkaan, eli kun hevonen nostaa laukan, hyökkään itsekin eteenpäin! Heppu oli mulle ihan mainio hevonen tässä kohtaa, koska se lopetti laukan sihen paikkaan, kun nojasin eteen... Ja siinä tajusin, miten paljon aina lähdenkään nojaamaan eteen myös muulloin kun nostossa.

Ajattelin että mun on ihan pakko viedä Miinan vuokraajat, Janette ja Hanna kokeilemaan Katin hevosia, Katin tunnille! Ne on niin hienosti koulutettuja ja Kati on mahtava opettaja... Ja ne hevoset kyllä sakottaa ratsastajan virheistä, mikä on todella opettavaista!

Mutta tämmöistä, vaihteeksi vieraissa... :) ensi viikolla luvassa siis Westerniä pari päivää ja sitten mummolaan... aion käydä Miinan kanssa myös Katin tunnilla, kun kerran siellä ollaan. Pakko myöntää, että se jännittää... :D

2 kommenttia:

  1. Vieraissa tekee hyvää joskus käydä :) Oon kuullu et Haminassa on mahtavia maastoreittejä. Hitsi ku iteki joskus pääsis...

    VastaaPoista
  2. Joo, mun laukka istunnassa huomasi Marikin heti eron...niin kyllä se kannattaa... :)

    VastaaPoista